Pages

Tuesday, July 31, 2012

Perihal Lace dan kain

Salam Ramadhan, Salam Ogos

Lamanye saya tak berkomentar kan sini, dah tinggal lama nin macam2 la nak diborakkan,buat pengetahuan saya dah pon balik dari Bandung. 

sebelum cerita lanjut fasal Bandung, nak cerita kisah SEBELUM

                                                                         ini french lace kot?

Buat pengetahuan semua, iam not very the gegirl or fashionaista yang arif fasal kain2 dan lace2 bagai nih, seriously me BLIND of  lacey + fabric thingy . Preparation sebelum nk ke Bandung adalah menjelajah kedai2 kain, ke Jakel dan kedai-kedai kain yg sepatutnya.Study la kononye

Round2 Jakel tingkat 4- Bahagian kain2 pengantin, confirm saya ni bagai "ratu diserbu rakyat jelata" (promoter mengekor) jadi dia tanya saya jawab dan mata meliar melihat2 pilihan2 lace yg berada di rak2. Saya dan zam kelihatan blur masing-masing.


4 Meter Lace, 4 Meter Satin, FREE 4.5 Meter bju melayu RM 280..murah ke mahal??


 1 meter RM120, RM250, RM400, RM900 !! apakah? kalo pakai 4 meter? fuhhhhh

 oh tidak berminat !

the lace is to big for me, nampak rendah !

SERIOUSLY 1 pon xde yg menarik perhatian mata saya.. i was like, berlalu tanpa perasaan, dan faktor harga lace yang ditawarkan utk 1 meter membuatkan saya rasa... "mak Oiii RIDICULOUSnya !" lawanye idak, serabutt je(pada mata saya la), ataupon sbb utk nikah mmg dah decide nk pakai jubah or kaftan aje..haa..xkan la veil xpakai lace kan? serious la, saya memang tidak paham penggunaan dan perletakan lace dan or do i not a woman enough seeing this stuff, iam not going crazy about it.

and my thought also, "awat laa..baju nikah nak labur sampai ratusan ringiit?? end up ko buat baju kurung moden or kurung biasa jer", nak2 lace, gigih ke nk pakai pas kawen? kain dah beratus2, upah lagi ? tailor,klo cakap je baju NIKAH,(walaupon just buat baju kurung biasa or kurung moden) tudiaaa, dia belasah rege bju NIKAH. aih melampau kan? ..sorry la..iam not a girl yg pakai bju kurung sgt..ahhaha, kain pon masih mak belikan, that's a lack.now dah keje tak la..beli sendri tu pon xde la pesyen2 sgt.


what we find out is :
  • maybe date nikah,kawen kami lambat lagi, plus..belum bertunang-we feel loose skit(main2..ahha)
  • preparation pasal design baju masih tidak tetap
  • baju lelaki senang je, baju perempuan leceh (cuz to much fashion dan fabric)


apa yang bagus utk kami adalah :
  • mengetahui ukuran baju kurung- basic - bidang 60,3.5meter, bidang 45,4meter
  • baju melayu - basic 4.5-6 meter bergantung saiz dan bidang
  • kalau nk berfesyen2 skit bajunye kene refer tailor or org kedai kain, berapa meter kain diperlukan utk design yg dicadangkan.
  • mengenal skit2 jenis lace dan fabric. Lace ada washable-kite bleh basuh sendiri, non washable- kene dry cleaning. French lace, beaded lace, border lace, and byak lagi yg kami xdiscover..huhu


end up Zam memberi saya pendapat dan tips :
  • Segalanya akan menjadi lebih serius selepas bertunang (insyallah lepas raya)
  • Cari design Baju Nikah, Sanding, tandang - details about it
  • Pergi ke tailor or kedai kain, tunjuk design dan suruh dorg decide fabrik yg sesuai dengan design (so xperlu cari randomly)
  • Misi mencari akan bermula dgn sungguh2.



*cerita diatas adalah kisah sebelum berangkat ke Bandung.Mood tension sbb xreti fasal fabric+lace2

       ni masa di Bandung  tu dia..depa sale Sifon Cerutti RP 15,000(lebih kurang RM5) per meter 


*by this time saya dah faham penggunaan lace dah beli magazine byk2 dan tengok2 baju raya yg bersepah dijual di merata2 mall. Design pon macam dah tetap skit tp belum kukuh sepenuhnye dan sebelum raya tu p hantar baju raya kat tailor rasmi keluarga saya dan tanya pendapat, she giving me good advice. 


 #chillwritings#


Tuesday, June 12, 2012

Bertunang Punya cerita !

kami dah bertunang..kami dah bertunang..hoyeah !



ohoii..belumm lagi..belum lagiii...

Alkisahnye,setelah sekian lama bercinta(lama ke?) kami berdua merancang membuat keputusan untuk bertunang yg sepatutnye adalah hujung bulan 5 itu hari..TETAPIIIII.. Rombongan TAK JADI DATANG !! ok tak sedih pon ceritanya, sbb Zam outstation memanjang,saya pulak berkeje that date yg sepatutnya aku "ditanda". Opss jgn fikir bukan2, selalunya klo tunang xjadi org akan "berangapan" macam2, but both of us relax and cool je..Allah ada,kami yakin tak da apa2 pon dgn significant yg berlaku tu...

Plan asal kami berdua adalah mengadakan majlis pertunangan yg serba sederhana dan simple tanpa menyusahkan kami dan pihak kelaurga masing2. Alhamdulillah kedua2 keluarga bersetuju, both our parents ROCK yeah..yeahh !!

Plan Pertunangan saya +zam adalah seperti berikut : 
  • Cincin Pertunangan
  • Tidak ada Hantaran
  • Tidak ada Majlis
  • Tidak Dihebahkan
  • Orang penting sahaja yg patut ada
Segala perancangn kami berdua,kedua2 keluarga bersetuju.. Happy OK !!

Zam Side
  • Cincin Bertunang
  • Ahli keluarga yg PENTING ( mak+ayah) beserta WAKIL *parents saya syaratkan sebijik kereta saje,lantas family Zam juga kata tak dak hal,beresss..amin..alhamdulillah.)

Chil Side
  • Ahli keluarga yg penting ( mak+ayah) beserta Wakil - Tok Lang and Maklang
  • Jamuan makanan utk rombongan
Nah,,simpel je both of our family !! ikot adat susah, ikot islam memudahkan !

But then Zam dtg rumah saya dan berbincang face to face (awl bln 6 itu hari) ngn parent saya dan tetapkan tarikh betul2 utk Zam hantar rombongan meminang yg sebenar2nya ! 

Kata sepakat dari mulut kelurga Zam kepada parent saya sudah  pon termaktub, TARIKH BERTUNANG SUDAH ADA! Insyallah bulan 8 amin.. So far, org disekeliling saya sapa pon tak tau,melainkan kami sahaja, i'll keep it silently..kt blog je saya war war kan :)

Can U see that?? why  Islam is simple? 

Based on Kes Zam tak sempat nk hantar rombongan hujung bln 5 (dan saya turut bekerja ) yg saya cite kt atas tu ...
  • Tujuan Tidak Dihebahkan  - (fitnah masyarkat sekeliling)
    • kalo kami hebah? korg fikir tak apa impak kepada kelaurga saya(blh pompuan?) jiran sebelah,belakang,depan, macik pacik..confirm tertanya2, dan dah buat fitnah dan aib atas saya dan keluarga,tentu punyalah, org Melayu..paham2 je la.."tu tak jadi datang meminang ..ada la tu.." pot pet..pot pet..
    • saya dan family, mahupon Zam tidak akan stress ngn benda2 yg tak berfaedah( org mengata,bertanya dan "berangapan")
  • Tidak ada Hantaran Pertunangan
    • kami tak mahu menyusahkan diri kami sendiri+pihak kelaurga - Skip this for actual Majlis..
  • Tidak ada Majlis
    •  Kalo ada majlis, mak+ayah dah tempah ketering, sapa mau tangung sbb kes robongan tak jadi datang tu? tamu mesti tertanya2 kalo sudah dijemput..bila org ramai sgt mudah membuka ruang fitnah
  • Orang penting sahaja yg patut ada 
    • Mak+ayah kedua belah pihak dan wakil kedua belah pihak..in kes tgh jln  "tak menjadi",aib kedua2 keluarga terbela..

(Hadis riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair)
 
"Rahsiakan pertunangan, dan iklankan (maklumkan) pernikahan/perkahwinan."


Sila cari dalam youtube - klik  Ustaz Don Daniyal - Kesan Heboh Pertunangan


Ustaz Hasrizal (rujuk di sini):

"Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama' menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-'Adawi 'ala Sharh Mukhtasar Khalil."

 Both of  us anak sulong, selalunya kedua2 parent beriya kan?? Tapi its not happend to both Our family, bersyukur sgt2,,apa yg dorg tahu dorg nk NIKAHkan kami je..! Selalunya bila Sesebuah keluarga yg baru 1st time buat kenduri, confirm tetamu akan ramai..so jimatkan duit untuk majlis kelak.

Kawan2 saya pon ada yang bertunang senyap, saya langsung tidak kisah, sbb bertunang tu urusan kedua family mereka.

Sebenarnya generasi kita lah yang akan mencorak generasi akan datang..mana adat yang tak patut tu,xpayah turunkan adat melebihi dari tuntutan agama Islam.




*Lain Orang Lain cara, terpulang.Ikhlaskan niat dihati, moga Allah memelihara kita semua dan menunjuki yang terbaik buat diri kita


#chilwritings#

Monday, June 4, 2012

OUR PLANNING


Serius tak tau nk start camne.we all start with out planning dlu la yer. Since our planning are like jump sana..jump sini..cam ikot suka hati kami je..kihkihhh


ENGAGEMENT/Pertunangan

we plan to do simple Engagement, just hantar tanda dan berbincang terus pasal hantaran+date.
chil&zam sgt la bersyukur both our family are rock and roll !!
 
Plannye hujung bln 5 ari tu, sbb zam outstation by last minit and me also, but we still relax2 and chill family suruh percepat, Zam family kata xmo engage lelama lambat skit tak pe..hoh camno tu?

tak pe we'all calm and relax je...sbb we'all ada planning lain..kahkah.. *gelak jahat

*ok..we'all akan ceritakan ini di next entry..hihiii

current mood :
  • dah settle isu pilih date engagement ngn bapak saya ! yey! Zam berjumpa ngn bakal bapak mertua..ketaq lutut dak?? hahahah
  • Start study pasal emas2 dan barang kemas !!


SOLEMNIZATION/Nikah

Belum pon bertunang udah sibuk pasal nikah?? yer..kene la sibukkan wlopon kata date kata putus belom ada ROUGH PLANNING kene ada jugak ok.. since both kedengaran akan berbincang utk langsungkan tgh tahun depan,2013


 Source : Rizalman Ibrahim



current mood :
  • tgh study pasal fabric..both of us tak arif sgt pasal kain kainan nih..
  • idam kan solemnization attire yg simple and within budget yang pasti buleh pakai blik pas nikah 


BRIDE RECEPTION/sanding (Chil)

Idam yang simple, DIY, yang pasti within budget, sbb blom tahu sama ada nk buat dirumah or dewan, maka bleh research dibahagi kpd vanue..dirumah dan didewan..google je roughly
My Mummy said "eh anak dot dot dot pakai songket ..cantik!" aku pon jawap.."opss Zam sudah pilih itu tema mummy, belah kite, nk pakai Dress dan dia Coat. English gitu .. !



current mood :
  • mengoogle,research segala macam tetang hal berkaitan,
  • membajet ! mencari apa yg boleh dibuat sendri mana yang tidak boleh ( so far dah list down)
  • Reseach DIY things yang boleh dipakai balik selepas majlis


GROOM RECEPTION/Bertandang (Zam)

Zam Sudah pon membuat rough idea pasal theme,sungguh eksaited dan konsep yg nak diterapkan,mak ayahnye which is future parent in laws setuju. Alhamdulillah,,but then still in idea.

Zam mmg sukakan konsep Melayu dan  of course bersuasanakan Melayu.Deco also ciri Melayu
Zam dah design kad kawen !! bln 2 itu hari dah tunjuk kt parents..advance kau !! but as i said just rough idea..




source : klctOLX

current mood :
  • memberi idea deco kpd bapa,gigih beli buku Laman Impiana..wahlah parents dia dah beli dlu edisi tu dari Zam..kihkihh..
  • membajet ! mencari apa yg boleh dibuat sendri mana yang tidak boleh (so far dah list down) 
  • Research DIY things yang boleh dipakai balik selepas majlis
  • tiba2 Zam text me..one of our friends dah buat Bride attire cam Zam impikan 2 May 2012,Sabtu,kemarin..maksudnye bju saya untuk bertandang..terbakar skit Zam sbb idea tu dah dibuat kawan2 ..dia kata tak pe, stick to the theme and i will find design lain.. (*gambar diatas tu bukanlah yg spt Zam maksudkan..tp iras2 skit..and aku pon sgt suka  tgk wedding attire kwn aku tu )



HONEYMOON/Bulan madu

Opkos la we all udah standby bab2 ini, maksud saya..segi duit, tempat je tak decide lg..kalo bleh nk g tempat sesejuk, but Zam dh warning, jgn  time winter !And dia kata .."if choose winter then u know la..if frost,kemana pon xbleh pegi, dalam bilik je la memerap," katanya..


chil   : hanimun nak main ski skali lah...
Zam : nak hanimun ke nak vacation biasa? main sorang2
chil   : tsk..tskk..tskkk...

pastu saya pon redha dah pasrah,season pilihan adalah Autumn or Spring only ! and Zam kata if our Wedding Date jatuh pada Summer season "di negara pilihan itu", optionnye

 1st pegi the nearest neighborhood country or dalam Mesia dlu. Kire cam Pre-Honeymoon ke gitu??

2nd bru lah ke tempat sesejuk gitu..Ni bru kire Honeymoon betul

actually but for memorable moment,  i really need a special place to spend together..



 Autumn

Spring

Finally..tapi rasanya belom final lg kot..kihkihh.. Dalam bab Honeymoon saya diberi mandat oleh Zam utk memilih negara mana and he put 100% trust on me..yipeeee but then i have to ask him also, so i need win-win situation, nk both of us puas ati tempat yang dipilih.. once date dah decide..saya akan terus reckey fligh fare !!

 *as usual cam nk p vacation je sbnrny..kami ni kaki berjalan so insyallah,takda hal since we are not choosy sgt ..tp for honeymoon i need special place to set the mood of romance



* * * * * * * * *


we both love minimalist+simple, so we also so cerewet bab colour,style,design and everything, since we are in a same field.Alhamdulillah, senang nk bincang,Zam  pandai tgk style apa yg sesuai ngn tak sesuai utk saya mahu pun dia. Masa sgt pantas berlalu..maka,persediaan awal amat la perlu utk realisasikan impian masing-masing.




 #chilwritings

Tuesday, May 29, 2012

Merancang Perkahwinan

Salam ..
Kami sekarang mmg dalam mood "kawen-kawen"  dan planninng and discussion tu akan ada setiap masa, now cuti sekolah, byk wedding yang perlu dihadiri, mata chil&zam memerhati selok belok majlis org,yang mana do and don't yang kami bleh praktikkan yang bersesuaian dgn kehendak kami dan family.





 Soure : link
Hendak membina, kene merancang. 1st step adalah persediaan dan perancangan, saya ada sedikit tips dari pembacaan saya yang boleh dijadikan panduan untuk pasangan2 yang baru hendak merancang, sedang or sudah berkahwin (yg ni ada pengalaman..so bleh la la kasih tips lebih kan heheh..)


 Source: link  
cool giler konsept melayu klasik gini *zam mmg dh bercadang2 nk theme gini belah dia,even theme colour pon dia dh pkir.aku?? huhuu...masih mengresearch..huhuu..


source: google


Perkahwinan mengikut istilah adalah penyatuan atau percampuran. Menurut istilah syara’ pula, perkahwinan adalah ijab dan qabul yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang di ucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang di tetapkan Islam
Wedding is not just about your wedding attire,dowry(hantaran),ring,pelamin semata2..its MORE than that yer.. ia melibatkan persediaan EMOSI, SPIRITUAL, EKONOMI dan FIZIKAL.

These a tips or list about  wedding planning


BUDGET KAHWIN / FINANCIAL PLANNING- EKONOMI


Ini dalah benda UTAMA, sebab tu letak letak no 1. Budget kawen bukan bermaksud nk kawen "budget" (kedekut) but FINANCIAL PLANNING and More to be REALISTIC. Bincang dgn pasangan masing2. Cari bahan bacaan or rujuk dgn org2 tua dan rakan2 yg sudah melangsungkan perkhwinan, bukan nk mmbeza2 kan yer, jauhkan sifat ini !


Kaum2 Lelaki mereka sudah sedia maklum, mereka mmg kene mengeluarkan belanja lebih,jadi sebaiknya bincang dgn pihak perempuan.


Budget bukan hanya untuk pertunangan , majlis perkahwinan, honeymoon, malah SELEPAS majlis..juga perlu diambil kira. Paling penting lelaki dan perempuan pastikan selepas perkahwianan BAKI $$ dalam account masih ada,jgn dok pulun nk guna semua semata2 utk "1 hari" tu saja.


Ingat, Kehidupan SELEPAS hari Majlis itu lg HAKIKI, selagi nyawa dikandung badan.


Alhamdulillah, we all menyimpan berdikit2, USAHA, TAWAKKAL


Lain org lain cara, "Tepuk Poket, Tanya Duit"




source : link




EMOSI, SPIRITUAL,MENTAL dan FIZIKAL


Emosi, spiritual dan fizikal wajib bersedia dalam hal2 menuju ke gerbang perkahwianan, klo tak de emosi camne kan?? heheh..


Persediaan Mental dan Fizikal, maksudnye Si lelaki bersedia untuk memikul tanggung jawab sbg SUAMI, Si perempuan bersedia memikul tanggung jawap sebagai ISTERI, memahami tuntutan agama tentang erti tuntutan sebuah perkahwinan.
Sebelum menjadi suami isteri, mantapkan ibadah,saling memperbaiki kelemahan diri dari segi agama, komunikasi dan segalnya.apa bila anda hendak membina keluarga andalah yang mencoraknya bagaimana keluarga yang anda inginkan..kebahagiaan perlu dicari dan usaha, kebahagiaan tidak datang bergolek.
Rajin2 baca buku yang ilmu rumah tangga..motivasi add up  nilai2 kekeluargaan dalam diri,elok sama2 amalkan dan tegur menegur,ajar mengajar..kan manis gitu.
Bersedia menerima kelebihan dan kekurangan kedua2 belah keluarga.bersedia mengadapinyaaaaa..



PERBINCANGAN


Komunikasi 2 hala penting untuk menjayakan sesbuah majlis, bincang konsep pertunangan, perkahwinan,tandang, perbelanjaan, dan sebagainya. Pastikan juga mendapat persetujuan daripada pihak pasagan anda dan juga keluarga agar dapat melancarkan proses perancangan majlis.


kalo family kata.."Bab barang hantaran korang aje la yang decide ikot kemampuan korang berdua, kami tah mahu campur"


"mak xkesah la cincin macam mana nk ko bg pihak pompuan, janji dia suka"


haaa..kalo dapat mandat gitu, so pandai2 la bincang ngan pasagan masing2..


when u gonna get wedding..sure kene bincang dr hal sekecik2 nye..hingga la hal sebesar besarnye..kan kan..so mmg xlari la hal discussion nih






MENGENAL KELUARGA PASANGAN


Bina hubungan baik dengan keluarga pasangan anda.
Memule mmg buleh mengelatar lutut la kan..klo dah lama2 tu insyallah kene pndai sesuaikan diri,yang pasagan pon tolong2 la bagitahu apa mak ayah awak suka tak suka. So cerita la skit peel2..so plan2 la masing2 buleh "masuk" supaya ada chemistry antara "bakal mak+pak mertua"


TARIKH
Bincang tarikh merisik, bertunang, bernikah, bersandingn dan bertandang. Pastikan tarikh yang bersesuaian,ini mmg kene bincangn dgn kedua2 pihak keluarga, supaya majlis korang meriah.





KURSUS KAHWIN

INI WAJIB dihadiri oleh bakal pasangn suami isteri, cepat atau lambat terpulang,jangan tak amik sudah.


*any list tambahan  sila top up supaya buleh dikongsi bersama... :)


#chilwriting's