Pages

Showing posts with label DIY : Paper Flower. Show all posts
Showing posts with label DIY : Paper Flower. Show all posts

Tuesday, December 4, 2012

DIY : FLURRY - FLURRY Paper Flower


Setelah berjaya menghasilkan DIY : Carnation Paper Flower menggunakan papercup liner, sekarang cuba guna creep paper pulak, tak tahulah bunga apa, so i taruk nama flurry-flurry jer..

Bahan yg diperlukan:
Creep paper (2,3 warna pon boleh)
pembaris
cutter
gunting
gam
dawai rose



 
ukur besar yg anda mahukan, pelan2 leretkan cutter sehingga creep paper putus

kt sini i buat 2 saiz yg berbeza dan tandakan hujung creep paper 
pastikan dot hujung tu selari, dot tu adalah guideline untuk menguting


ini hasilnya setelah digunting, itulah guidline dot tu td

amik dawai dan gulungkan,pastikan hujungya digam 

ini i gunakan 1 warna dan yg creep yg digunting bersaiz kecil sedikit

inilah hasil yg digunakan dari creep yg bersaiz kecil ni percubaan no 1.

percubaan no 2 i just mix the colour and lebarkan saiz, so kembangnya pon berbeza,

lihat gmbar dibawah



Flurry2 no 1 and Flurry2 No 2


selamat mencuba !








#chillwriting#

Sunday, November 11, 2012

DIY : KIRIGAMI





Salam, perkenalkan kit baruyg diberi oleh tunang terchenta, Zam, hehuu, igtkan nk bg hadiah b'day..birthday i dh lepas,kami x celeb pon, i bz,dia bz, so xde ape sgtlah setakat umo dah bertambah tu je..huuu~~

chill : "ehhh, apsal tak balut?
zam : "eh ni bukan hadiah, ni mmg nk bagi, dah lama nk bagi tapi tak terbagi- bagi lg"
chill : "erkk..ape2 ajo lah"  

apa2 pon ia adalah "pemberian" harus la amik !! 

tersusun rapi Kirigami Home decor kit ni

KIRIGAMI

adalah sama kumpulan kraf yang sama dengan origami dimana adalah seni dari kertas. 

Perbezaan Origami dan Kirigami adalah 
Origami : Seni/kraf lipatan kertas.
Kirigami : Seni/kraf lipatan kertas dan keratan.

64pages booklet,scissor, folding guide, 6"X6" variety colour paper 100pcs, tracing paper

 cara penggunaan kit itu

keluarkan folding guide, i use my own paper, sayang nk pakai paper craft yg diberi

mulakan melipat..folding,folding it. 2,3 kali jugak la bukak,lipat,bukak, lipat,nasibla tak lunyai kertas tu..hee~~

lukis ikot apa dalm buku dan gunting!





buka lipatan dan taaaadaaaaaaaa!!! 
a bit senget benget sbb lipatan ada yg tak betol skit.
kene prctice lg nih..

my soft-skill been develop,thanks to dearest fiance, Zam




#chillwriting#

 






Monday, November 5, 2012

DIY : Carnation Paper Flower


Salam..


Disebabkan banyakkkkkk benda yg nk di"DIY"kan untuk wedding nanti,maka, tidak boleh dilengah2kan, sbb benda ni sume kerja tangan yg memerlukan skill,masa,tenaga.. tgk tutorial cam mudah,tapi..bila bende kt tgn sendiri, boleh lunyai segala benda, nk buat bende2 DIY ni.memerlukan masa dan kesabaran, PRACTICE MAKES PERFECT.. 

Setelah sekian lama xmembut kerja"keras"tgn, dah asyik hadap tutorial je..now curi2 masa untuk mencuba,. So i choose untuk but bende2 simple hasil tatapan tutorial dan kajian gambar yg dilihat, TRY AN ERROR, kalo tahun depan baru nk buat, i jugak yg stress, so kene start awal, untuk mencari keserasian..ewaahhh..then baru apikasi kt mana part yg sesuai utk wedding nanti,

Part paling penting adalah untuk hantaran-i try to avoid using fresh flower sbb kene deco last minute ! xmau bercengkang mata last2 minute .. since i plan to make my own pelamin, kang sume ke laut,camno?..huhuu

kalo bleh dalam 2,3 bln sebelum wedding, dulang hantaran sudah di deco sbb cuti kawen boleh fokus pada menDIY pelamin, bilik pengantin, dan deco2 yg lain. sbb now dah start list down work flow yg mana kerja2 yang didahulukan dan dikemudiankan..

Ok..mari mulakan projek...yehuuuu...



CARNATION PAPER FLOWER 
from cupcake liner


jambakan bunga kertasku..huhuu..


barang yg diperlukan

gunting papercup liner tu, bung tgh2 and trim -rujuk gambar diatas

salah satu TIPS yg omputeh tak bagi dalam tutorial adalah ini !
patot la kertas i melorot, terkeluar..end up i find the solution
bengkokkan dawai,sangkut pada belahan yg telah digunting, gam rapat2
inilah try an error yg dipelajari.. :)

gamkan dan kepit rapat2 dawai tu, dan teruskan menggulung sampai habis, make sure taruk gam sekeling liner tu, kang terburai pulak.

atas ni adalah hasil2 experiment  dan nombor yg dilabel itu adalah bilangan helai papercup line yg digunakan, and i also play around by mixing the colour, and i wanna see how the effect..


reason i used blank(white) paper cup liner adalah, sy nk experiment dan buat process mewarna sendri dan kalo terjadi kes2 dimana warna paper cup yang saya mahu tiba2 tiada dalam stock di kedai (bila saya dah serius nk buat+pkai), at least i have another plan and action, coloring using tempera paste,spray or others. sbb papercup liner putih sgt senang jumpa. kalo ada rezeki insyallah, kalo tiada, harus planning.. itulah kuasa DIY.

Possibilities untuk cari warna2 yg sesuai dgn tema majlis untuk pepercup liner adalah tidak dijamin.


insyallah another experiment will upcoming soon. 


this is undone, togel..belum berbalut dgn floral tape



TRIAL TOTAL DAMAGE

paper cup liner (red) - RM2.00
paper cup liner (white) - RM2.00
Dawai rose no 28 - RM 1.00 (i prefer dawai lg keras kot..huhu)
floral tape- RM 1.20
other stationary - all ready have

papercup liner tolong jgn beli kt daiso sbb RM 5.00 you will get 2line (2 tingkat, i dunnow how to describe)..rugi and if you nk try2 or bila dah berkenan ..mane nak cari stock for the same colour? tu je reason, other wise, nk cuba saje2, tak kesah .. yg i beli tu ada 5,6 tingkat- beli kt kedai bakery.


Selamat mencuba !






#chill writing#