Pages

Wednesday, August 29, 2012

raya dan pertukaran tarikh


Belum terlambat untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua.Syawal kan sebulan..hehhe..

Raya kedua, family saya didatangi "seseorang" ke rumah, menyatakan hasat pertukaran tarikh pertunagan. APA?? tukar lagi?

haha..postpone ke 1 SEPTEMBER 2012, so tak jadi on 31 AUGUST 2012 spt yg saya gemburkan dalam entry sblm ni. Sebab mama Zam tu bru realize, 31 ogos itu adalah hari JUMAAT.. makanya parents saya pon bersetuju.ON aje,tukar ke next day. 1 September 2012, klo buat jumaat,masa akan tergangu sbb time kaum2 Adam hendak menunaikan Solat Jumaat.



So, mlm tadi mummy menghabarkan berita pertunagan saya kpd adik beradik, Pak Long, Pak Teh, Mak Ude, Pak Cu. dan menyatakan "kami buat macam org dulu2, tak de hantaran, jiran2 pon tak jemput, kedua belah pihak laki perempuan sahaja-majlis tertutup".. Alhamdulillah, rata2 mak pak sedara saya, OK je malah dorg lagi suka cara pertunagan macam ni.


calender 2013 diberi kepada kedua belah family untuk memudahkan perbincangan tarikh 


My preparation? Just baju kurung,kain yang dibeli oleh Incik Zam masa outstation awl tahun dlu, and a few props yg saya perlu design + print untuk kegunaan photoshoot dihari kejadian. 

Alhamdulillah segala perjanjian setelah disepakati, bukan mudah tetapi berkonsepkan stick to the plan
antaranya:

TIADA HANTARAN hanya BUAH TANGAN
keluarga rombongan(pihak Zam) selalunya tidak akan datang dengan tangan kosong, makanya, tuan rumah (pihak chill) juga turut menyediakan buah tangan untuk pihak rombongan bawa pulang. kami meletakkan SYARAT - TIDAK PERLU BERHIAS.. bring as it's. Bapak Zam kata,xperlu balas pon ok..but tidak lah sedap gitu kan..my mummy wanna bake her signature cake - Chocolate cake


JUMLAH ROMBONGAN
Tuan rumah perlu mengenal pasti jumlah kepala/Orang bukan KERETA.. boleh jadi 1 kereta naik sorg/berdua or  seramai mungkin,betul? kadang ada yang kata "kami datang 2 kereta" rupa rupanya kerete dimaksudkan adalah van or MPV.. boleh bygkan tak berapa yg akan turun dr perut "kereta" tu??

Ok..kira jumlah kepala/orang

kami amik pendekatan, MAKE SURE tiada penambahan or pengurangan org, jadi tidak menyusahkan pihak tuan rumah untuk menyediakan makanan..jikalau kurang makanan,tu yg buat tuan umah gelabah dan berpeloh makanan tak cukop .. kalau makanan lebih takpe!

 _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _


Chil+Zam belajar dari pengalama orang lain dan sedara mara terdekat, jadi sbb itulah kami membawa pendekatan baru untuk memudahkan, selalunya bila kata je nk BERTUNANG..confirm akan ada yg "IKOT" secara tiba-tiba kan..ini selalu terjadi..(maklumlah org melayu!)jika anda berada di pihak tuan rumah tidakkah anda merasa terkejut mahupun malu, jika tempat or makanan yg disediakan tidak memenuhi seramai rombongan yg datang?? Rombongn akan kata memeriahkan kan majlis, tetapi tuan rumah akan "terasa" ralat, so silalah amil kira ini semua untuk tidak menyinggung  mana2 pihak.

Moral of the story : kalau dgr sedara mara/jiran hendak meminang anak org, tidak perlu terhegeh2 nk ikot, melainkan anda DIJEMPUT.


untuk jumlah org yang datang..Segala update dari Zam saya sampaikan kepada parents..apa yang penting KERJASAMA ! (nada wonder pet)





*i dunno how to put it center of this page :p








*kami mengambil jalan semudah2nya untuk tidak menyusahkan diri kami dan pihak keluarga,doakan segalanya dipermudahkan, dilancarkan Allah S.w.t menuju ke hari bertunangan kami dan full of barakah.


#chillwritings#

10 comments:

  1. dup dapnyaa... moga semuanya berjalan lancar ya.. :) AMin :))

    ReplyDelete
  2. dear, i dah lepas dah 25hb hri tu. update byk2 about ur engagement ya. termasuk persiapan. suka nak tahu ^^

    ReplyDelete
  3. betul tu chil.. daripada pengalaman, memang biasa guna kereta, last2 bilangan yng dtg tak seperti yang dijangka... bila guna kepala memang senang keje.. btw.. selamat bertunang.. heppi 4 u sis.. =)

    ReplyDelete
  4. Selamat Bertunang! Dah rasa dup dap belum? hehe

    ReplyDelete
  5. BIE : dup dap..dup dap..pada bende ntah apa2 kot..kihkihh...

    Fina Sophie : wah SELAMAT SUDAHHHH..TAHNIAH !! persiapan..xde ape sgt kot..just simple2 bende remeh yg saja diadakan...hee~~

    Shizansyafik : haa..tu la..betol tu..so kita correct the wrong..

    Emy : dup dap2 la jugak..aaa, kalut pada bende yg merepek2..huhu..

    ReplyDelete
  6. semoga semua berjalan lancar...Selamat mnjadi tunangan orang :)

    ReplyDelete
  7. salam kenal..
    linda B2B dari perak, linda bru lepas brtunang 25 hb tu
    hehe..selamat bertunang chill.:)

    ReplyDelete
  8. selamat bertunang chilla! eh chill aje ea..hehe.. :)

    ReplyDelete
  9. MIA : aminnnn..insyallahhh

    LINDA : salam kenal.. wah ramai rupanya bertunang raya itu hari ehhh..thaniah utk awak

    FANA : OK..amin....insyallahhhh :)

    ReplyDelete
  10. congratulation dear....
    tunang xyah heboh2...itu lg di sarankan...kan?
    best nye nk tunang....me xde tunang pon...kawen je teros..uhuk uhuk...
    taniah again

    ReplyDelete