Pages

Sunday, October 14, 2012

Perkahwianan Ustaz Don Daniyal+Husna dan Perkara yg perlu dicontohi

Perkongsian pengalaman dari krew Nadia Zahari Photography dan Artmosphere Photography mengenai Majlis perkahwinan ustaz DOn Daniyal dan Husna Zahry Rafi. Moh kita sama2 share info berguna ini ...





1. Majlis dibuat secara sederhana tetapi indah. Majlis dimulakan dengan selawat.


(Alhamduliilah..mana2 majlis pon akan dimulakan dgn selawat dan doa2, kita kan Muslimin dan muslimat, kita sepenuhnya mengharapkan keredhaan Allah S.W.T)





2. Husna memakai inai di 
pergelangan tangan sahaja iaitu bukan ditempat aurat, inai tidak berkekalan dan lukisan berbentuk bunga/tumbuhan tidak berbentuk haiwan atau menyerupai makhluk.




(Mummy ada suarakan cakap xperlu berlukis2...tapi hati kecil saya berkata..nak jugak,nak jugak tp saya nk akak yg lukis imai  kat ayu raudah tu yg lukiskan inai kt tgn saya..tp akak tu ddk kedah la..ke saya lukis time di umah Zam je(kedah) umah saye xpayah?? hahah demanding betol!!)




3. Make up Husna tidak tebal, Ustaz Don berkata dia berkahwin kerana diri Husna sendiri, dia tidak mahu melihat Husna menjadi orang lain dengan bermakeup tebal atau memakai bulu mata palsu.

(seeloknya2 mekap yg tidak merubah muka saya sudah la..pemekap PEREMPUAN adalah keutamaan, inysyallah,supaya saya boleh menjaga WUDUK..untuk apa??? sila baca ayat bertulisan biru seterusnya)

(semalam dah suarakan hasrat kat Zam untuk mekap sendiri dimalam pernikahan, tiba2 feeling macam Kate Middleton nk mekap muka sendri di majlis pernikahan...heh!!...bermekap2 pon jarang2..ahhaha..


4. Tiada inai di tiga jari Ustaz Don kerana inai di lelaki dipakai hanya untuk tujuan berubat sahaja.



5. Selepas ijab qabul nikah Ustaz Don meminta izin kedua pihak keluarga untuk Husna bersembahyang sunat bersamanya.

(setahu saya mommy pernah menyuarakan hasrat ini, dimana mummy kata, sebaiknya solat sujud syukur itu, kamu berjemaah bersama suami usai ijab kabul..masih tergiang di telinga..insyallah iam looking forward for this mommy !!
from now on, i have to think fasal menjaga wuduk dalam majlis dan sebab itu saya mewajibkan permekap saya adalah perempuan tulen untuk majlis pernikahan, persandingan dan bertandang nanti) insyallah kalo ketiga2 majlis tu saya tak RED FLAG....hee~~




6. Sebelum menyarungkan cincin di jari Husna, Ustaz Don memegang bahagian depan kepala Husna sambil menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya.

*Sunnah Rasulullah s.a.w. bagi pasangan yang baru berkahwin. Suami meletakkan tangan di ubun kepala isteri, dan berdoa :

" Ya ALLAH, aku memohon kepada-Mu kebaikannya, dan kebaikan segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkau ciptakan pada dirinya" (Riwayat Abu Daud no.1260)

(saya pernah terbaca fasal ini,dan pernah melihatnya sekali,xingat dimana, insyallah i have to share to Zam about this, saya mahu permulaan hidup kami diberkati Allah S.W.T dan saling mendoakan sesama suami isteri)







7. Tiada sesi bersanding atau merenjis, pelamin hanya untuk tempat mengambil gambar bersama family dan rakan.


(i agree this, dah lama saya tanam ini untuk majlis saya, pelamin tempat untuk bergambar,bergambar!!! yes..Pelamin..insyallah nk DIY...sbb teringat bapak ckp "bukan sempat 2jam pon ko duduk atas pelamin tu" kata2 tu menguatkan lagi untuk  saya dan zam menDIY pelamin di majlis rumah saya dan Zam pon turut nk berDIY (Zam dah Diy gift utk tetemu..dan bapaknye sudah proceed ngn contoh yg dia buattt...jelesssssssssss aku haaaa..*motip jeles ngn tunang sendri??





8. Kesemua hantaran di kedua belah pihak berbentuk makanan. Pengantin ingin berkongsi kegembiraan dengan seluruh family ketika membuka hantaran. Tujuan ini juga adalah kerana pengantin tidak mahu hantaran al-Quran/kitab diletak sama level dengan hantaran kasut, baju dan lain-lain.

(mommy juga menegah utk saya atau Zam memberi Al-Quran, "nak beri Alquran xperlu berdulang atau menunjuk pada org, walaupon itu bukan niat kita, bagi lepas kawin dan baca sama" kata mommy. Memberi brg2 tetap ada,since masa bertunang itu hari xde hantaran kan...hee~~)












cantekkan gambar2 diatas tu..see, i told ya!! jgn segan2 hulur duit for ur trusted and adore photographer to save ur moment.walau sekecil mana majlis, klo ia di shoot dgn menarik..insyallah ur pic are beautiful even u xbuat kat Hotel berbintang2.Percayaaaaalahh...









6 comments: